De eerste keer... op school

Voor de kennel spelen drie van de nieuwkomers samen met twee trainers in het gras.

Wat gebeurt er nadat de nieuwkomers op school in Amstelveen zijn afgeleverd door hun pleeggezinnen? Beleef de eerste schooldag van Lemon, Harvey, Maggy, Nodin en Noodles.

Op de velden achter de kennel rennen 5 honden vrolijk in het rond. Zij zijn zojuist door hun pleeggezinnen afgeleverd bij de kennel. Hun nieuwe thuis voor de komende maanden. Hier in Amstelveen zullen ze de opleiding tot blindengeleidehond volgen. De trainers die de jonge honden de eerste tijd begeleiden, spreken ze bemoedigend toe. ‘Wat een knapperd, oh, ik krijg gewoon een kusje. Kijk eens kerel. Brave jongen.’ Uit het zicht in de kennel kijken de pleeggezinnen achter het raam toe hoe de honden kennismaken met elkaar, de trainers en de nieuwe omgeving.

Gelijk contact maken

‘Wat we doen, is gelijk contact maken’, vertelt instructeur Nienke van Rooijen terwijl ze een van de honden aanhaalt en een voertje geeft. ‘Dan durven ze straks steun bij ons te halen als ze een moeilijk moment hebben. Verder willen we dat ze een goede eerste indruk van de kennel hebben, dus daarom delen we veel lekkers uit.’ 
Intussen verlaat het ene na het andere pleeggezin onopgemerkt de kennel. Verdrietig vanwege het afscheid, maar in de wetenschap dat hun hond in goede handen is. Ze hebben gezien hoe de trainers flinke knuffels uitdelen en hoe de nieuwkomers heerlijk spelen en rondsnuffelen. Terwijl de honden vertier zoeken bij elkaar of nieuwsgierig hun nieuwe omgeving verkennen, bespreken de trainers van het “ontvangstteam” wat hen opvalt aan de nieuwkomers. Ze herkennen bepaalde kenmerken van broertjes en zusjes die al op school zitten. Zo heeft Lemon, de enige gele labrador in het gezelschap, het typische langere, spitse hoofd van de kruising lab/golden waar het L-nest om bekend staat.

Welke honden passen bij elkaar?

‘Zullen we de N’etjes even bij elkaar zetten?’ oppert Nienke. Ze opent het hek en verdeelt de honden opnieuw over de 2 weides. De een begint te snuffelen en 2 anderen gaan nog steeds volop in hun spel op. De honden zijn expres verdeeld over 2 kennelweides. Op die manier kunnen ze goed bekijken welke honden het leuk hebben samen. Nienke: ‘Als ze bijvoorbeeld te dol met elkaar doen, is het niet handig om juist die 2 bij elkaar in een kennel te zetten. Dan komen ze niet tot rust.’

In alle rust wennen

Over alles is nagedacht op de eerste dag op school. Van de voertjes die de honden krijgen tot met wie ze een kennel zullen delen. De jonge honden kunnen de hele middag in alle rust wennen aan de kennel, omdat de rest van de leerling-honden nog op training is. Na het buitenspeeluurtje is het tijd om het kennelgebouw te introduceren en zijn de paartjes gevormd. Terwijl de ene trainer bij de honden in de kennels blijft, ze lief toespreekt en volop aait, vult de andere trainer kongs met extra lekker voer. Weer een andere trainer neemt de spullen door die de pleeggezinnen hebben meegegeven. De lievelingskleedjes vinden hun weg naar de bedjes en het duurt niet lang of de honden liggen daarop heerlijk hun kong uit te likken alsof ze hier al tijden wonen.

Rustige nacht

Rond half 5 zijn alle honden die al op school zitten terug van de training. De een vraagt duidelijk aandacht, de ander kijkt vol verwachting en kwispelend naar de kennelmedewerkers. Het is voedertijd. De nieuwelingen kijken gelaten naar hun nieuwe huisgenoten. Ze hebben nog geen idee dat dit hun vaste etenstijd is, dus aanslaan van opwinding doen ze niet. Als ze vervolgens hun eten krijgen, duiken ze gretig op het voer. Niet veel later wordt het rustig. In de avond spelen de 2 N’etjes nog gezellig samen. Ook Lemon en Harvey hebben het leuk en Maggy heeft het naar haar zin met Kias, die al even op school zit. Als de ervaren honden rond 10 uur gewoontegetrouw op hun bedjes gaan liggen, volgen de jonkies hun voorbeeld. ‘Zij zijn opvallend goed gaan slapen’, vertelt Nienke de volgende ochtend. Een goed begin van de tweede schooldag!